diumenge, 22 de juny de 2014

Descubrimientos i Festival PhotoEspaña 2014

             Ambient entre els seleccionats pel visionat de portafolis

             Cristina García Rodero i Navia durant la inauguració del festival

               L'exposició  Fotografía 2.0 al Círculo de Bellas Artes


             Imatges exposades de Crsitina García Rodero al Real Jardín Botánico

Tal i com havia anunciat a les xarxes socials, recentment he tingut el privilegi de ser seleccionat per participar al visionat de portafolis de PhotoEspaña 2014, el festival internacional de fotografia i arts visuals més important de l'estat espanyol i que cada any es celebra a Madrid al llarg dels mesos de juny i juliol. El visionat de portafolis, als quals teníem dret a participar com a Descubrimientos PHE 2014, es va fer els passats 4, 5 i 6 de juny a la localitat d'Alcobendas. Cada un dels afortunats disposàvem de vint minuts per mostrar els nostres treballs fotogràfics a set visionadors, escollits prèviament d'una llista més àmplia, tots ells reconeguts editors gràfics de mitjans de comunicació, comissaris d'exposicions, col·leccionistes o galeristes dedicats a la imatge. A part de ser orientats per destacats experts per possibles vies de publicació o continuació dels projectes, un dels aspectes més destacats  va ser conèixer i intercanviar experiències i impressions amb altres fotògrafs emergents. La guanyadora final del Premio Descubrimientos PHE 2014 va ser Mariela Sancari, amb la sèrie Moisés un treball metafòric al voltant de la mort del seu pare quan ella tenia 14 anys.

L'edició d'enguany del festival, dedicada a la fotografia espanyola, es va inaugurar al Real Jardín Botánico de Madrid coincidint amb el visionat de portafolis i va comptar amb la presència de figures destacades com Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Navia o Gervasio Sánchez, entre d'altres. D'entre les exposicions que vaig poder visitar en destacaria les següents:  Nóstos de Navia, una visió filosòfica d'un autor del que no cal presentació al voltant del viatge que és la pròpia i vida recolzat en el territori i la memòria.  Pagava la pena arribar-se al Círculo de Bellas Artes per veure l'exposició Fotografía 2.0 i comissariada per Joan Fontcuberta, una reflexió sobre la banalització i l'exhibicionisme exagerat de la fotografia a internet i la formulació de la identitat social. Dins aquesta darrera exposició destacava el treball de Txema Salvans, una mirada antropològica, sense floritures però contundent sobre la prostitució de carretera a la costa mediterrània espanyola. I per acabar, el documentalisme fotogràfic dels anys 70 exposat al Real Jardín Botánico de Koldo Chamorro, Cristóbal Hara, Fernando Herráez, Anna Turbau, Ramon Zabalza i per sobre de tot el de Cristina García Rodero, l'única fotògrafa espanyola de la mítica agència Magnum.