dissabte, 28 de juliol de 2012

Venècia i el Friuli







Orígens de la ciutat, nombre de canals, alçada del campanile i superfície de la plaça de San Marc, columnes que aguanten el Palau Ducal, any de construcció del pont de Rialto, extensió dels dominis de la Sereníssima, alçada màxima del nivell del mar quan puja… qualsevol cosa menys el nombre de turistes per metre quadrat que hi ha a Venècia, segurament un dels més elevats del món, però enlloc aconsegueixo trobar-ho; Sant Google aquesta vegada no em pot ajudar.

Colin Thubron, escriptor de viatges de capçalera, parlava no fa gaire en una entrevista que li feien al setmanari de El País que “viatjar és fer molts amics que saps que mai tornaràs a veure (...). És dur. Contínuament perds gent. Tot és transitori en el camí”. Alguns, pocs, afortunadament els tornes a veure. Deixem Venècia i ens dirigim cap al nord, al Friuli, a  recés dels Alps, per visitar en Ruggero i la Mina, gairebé un any després de recórrer amb ells l’autopista del Karakorum. Abans de continuar el camí, passem uns dies junts rememorant els bons moments viscuts entre la Xina i el Pakistan.

Tot i que pertany a Itàlia, els seus edificis i els seus cafès li delaten el seu passat austrohongarès, no obstant durant 500 anys fou la sortida a l’Adriàtic d’aquest imperi. Al sud i l’oest la cultura mediterrània i llatina, a l’est els territoris eslaus i la península balcànica, al nord el món germànic i centreeuropeu, la “mitteleuropa” de Claudio Magrís. Trieste, aires vienesos, ciutat d’escriptors, frontera d’imperis i civilitzacions. Hi ha millor ciutat per iniciar un viatge pels Balcans que aquesta?

divendres, 13 de juliol de 2012

La desmesura del poder




Ni les paraules són recents ni el context pel qual foren escrites és el mateix que el nostre, però la situació que estem vivint les fa ben actuals. Es tracta d'un parell de fragments escrits l'any 1980 per Ryszard Kapuscinski a propòsit de la revolució que va derrocar el Sha de Pèrsia (l'actual Iran) i extrets del llibre "El Sha o la desmesura del poder" . Malgrat que el que va seguir a la revolució va ser molt pitjor que allò que ja hi havia i que la dictadura a la qual fa referència l'autor és molt diferent a la dels mercats que estem patint avui dia, no estaria de més que s'ho llegissin (i ho tinguessin en compte) tota aquesta colla de paràsits, lladres i elements diversos mancats d'ètica, escrúpols i principis que ens van ficar en aquest merder i ara ens volen fer pagar una festa a la qual ni tan sols vam ser convidats.


"El poder es quien provoca la revolución. Desde luego no lo hace conscientemente. Y, sin embargo, su estilo de vida y su manera de gobernar acaban convirtiéndose en una provocación. Esto sucede cuando entre la élite se consolida la sensación de impunidad. Todo nos está permitido, lo podemos todo. Esto es ilusorio, pero no carece de un fundamento racional. Porque, efectivamente, durante algún tiempo parece que lo pueda todo. Un escándalo tras otro, una injusticia tras otra quedan impunes. El pueblo permanece en silencio; se muestra paciente y cauteloso. Tiene miedo, todavía no siente su fuerza. Pero, al mismo tiempo, contabiliza minuciosamente los abusos cometidos contra él, y en un momento determinado hace la suma. La elección de este momento es el mayor misterio de la historia. ¿Por qué se ha producido en este día y no en otro? ¿Por qué lo adelantó este y no otro acontecimiento?  Si ayer, tan sólo, el poder se permitía los peores excesos y, sin embargo, nadie ha reaccionado. ¿Qué he hecho, pregunta el soberano sorprendido, para que de repente se hayan puesto así? Y he aquí lo que ha hecho: ha abusado de la paciencia del pueblo. Pero ¿Por dónde pasa el límite de esta paciencia, cómo determinarlo? En cada caso la respuesta será diferente, si es que existe algo que se pueda definir a este aspecto. Lo único seguro es que sólo los poderosos que conocen la existencia de este límite y saben respetarlo pueden contar con mantenerse en el poder durante mucho tiempo. Pero éstos son escasos."


"El déspota está convencido de que el hombre es un ser abyecto. Gente abyecta llena su corte, lo rodea por todas partes. La sociedad aterrorizada se comporta durante mucho tiempo como chusma sumisa e incapaz de pensar. Basta alimentarla para que obedezca. Hay que proporcionarle distracción  y será feliz. El arsenal de trucos políticos es muy pobre; no ha cambiado en miles de años. Por eso en la política hay tantos aficionados, tantos convencidos de saber gobernar; basta con que se les entregue el poder. Pero ocurren también cosas sorprendentes. He aquí que una multitud bien alimentada y entretenida deja de obedecer. Empieza a reclamar algo más que diversión. Quiere libertad, exige justicia. El déspota queda atónito. La realidad lo obliga a ver al hombre en toda su dimensión, en todo su esplendor. Pero este hombre constituye una amenaza para la dictadura, es su enemigo. Por eso la dictadura reúne fuerzas con el fin de destruirlo."